بهترین باتری مناسب ماشین پراید

همه می‌دانیم که ماشین پراید اگر پرفروش‌ترین ماشین در بازار خودرو ایران نباشد، بدون شک یکی از پرفروش‌ترین‌ها به حساب می‌آید. از همین رو طبیعی‌ است که تقاضاهای بسیاری برای باتری مناسب ماشین پراید نیز وجود داشته باشد. با توجه به اینکه عمر طبیعی باتری فابریک پراید حدود ۲ الی ۲.۵ سال است، انتظار می‌رود که اکثر کاربران این خودرو در طول مدت استفاده خود از این ماشین به تعویض باتری نیاز پیدا کنند. اگر شما هم یکی از رانندگان پرایدسوار هستید دیر یا زود باید به فکر تعویض باتری ماشین خود باشید. اولین سوالی که هنگام تعویض باتری به ذهنتان خواهد آمد این است که بهترین باتری مناسب ماشین پراید کدام است؟ این دقیقا همان سوالیست که در این مقاله قصد داریم به آن پاسخ بدهیم. پیش از خریدن باتری نو برای ماشین پراید، نکاتی هست که بهتر است بدانید تا بتوانید بهترین و مقرون به صرفه‌ترین خرید را داشته باشید. پس با ما برای آموختن این نکات همراه باشید.

برای خرید بهترین باتری مناسب ماشین پراید به چه مشخصاتی باید توجه کنیم؟

باتری و دینام ۲ عاملی هستند که عمده برق ماشین هنگام حرکت و خاموشی را تأمین می‌کنند. اگر باتری خریداری شده با دینام خودرو متناسب نباشد، در قدم اول به خود باتری آسیب وارد شده، و در آینده ممکن است دینام و حتی سیم‌کشی و کل سیستم برقی ماشین نیز متحمل صدماتی بشوند. ۲ عامل مهمی که باید در این رابطه مورد توجه جدی قرار بگیرند، ولتاژ و آمپر باتری هستند که در بخش بعدی بیشتر درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.
مورد دیگری که هنگام خرید باتری ماشین پراید باید در نظر داشته باشید ابعاد باتری مورد نظر است. طبیعتا فضای مشخصی برای باتری در کاپوت خودرو در نظر گرفته شده است. اگر باتری خریداری شده بزرگ‌تر از آن فضا باشد، قاعدتا در کاپوت جا نخواهد گرفت و اگر بسیار کوچک‌تر باشد به مرور به دیگر اجزای داخل کاپوت صدمه خواهد زد. فضای تعبیه شده باتری در کاپوت پراید معادل ۲۳ سانتی‌متر در طول، ۱۸ سانتی‌متر در عرض و ۱۸ سانتی‌متر در ارتفاع می‌باشد.
عامل دیگری که برای خریداری بهترین باتری مناسب ماشین پراید در نظر داشته باشید، نوع باتری است. امروزه تمامی افراد هنگام خریداری باتری ماشین با ۲ گزینه مواجهند که ممکن است واقعا بتوانند آن‌ها را سردرگم کنند. باتری‌های تر و خشک که به آن‌ها باتری‌های اسیدی و اتمی (سیلدی) نیز می‌گویند. در بخش بعدی تفاوت این باتری‌ها را بررسی و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

تفاوت باتری اسیدی و باتری اتمی یا سیلد چیست؟ کدامیک بهتر است؟

 تفاوت‌های باتری‌های اتمی نسبت به باتری‌های اسیدی به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست. بدنه باتری‌های اتمی برخلاف باتری‌های اسیدی پلمب شده است و فاقد درپوش و سرپیچ می‌باشد؛ که این خود خبر از یک تفاوت فاحش می‌دهد. باتری‌های اسیدی به نوعی فرآیند نگهداری نیاز دارند، به این صورت که هر چند ماه یک بار باید درب آن را باز کرده و آب مقطر به آن اضافه کرد. در مواردی نیز ممکن است برای تعمیر یا تنظیم سطح آب داخل باتری، اسید به آن افزوده بشود، در حالی که با توجه به پلمب بودن بدنه باتری‌های اتمی با قطعیت می‌توان گفت که خبری از دردسرهای حفظ و نگهداری باتری‌های اسیدی نیست.
یکی دیگر از اساسی‌ترین تفاوت‌های باتری اسیدی و باتری اتمی در طول عمر آن‌ها قابل مشاهده است. طول عمر باتری‌های اسیدی به طور معمول بین ۲ الی ۳ سال است، شاید در شرایط استثنایی یا در برخی برندهای خارجی، باتری اسیدی بتواند تا 1 یا 2 سال هم عمر بکند. این در حالی است که باتری‌های اتمی حداقل 2 سال عمر خواهند کرد. باتری‌های اتمی از فناوری کلسیم-کلسیم و کلسیم-سیلور استفاده می‌کنند که نوع کلسیم-کلسیم آن بهترین نوع باتری موجود در بازار است و در اصل برای نواحی سردسیری کاربرد دارد. با تمام این تفاسیر واضح است که باتری‌های اتمی از قیمت بیشتری برخوردار هستند.

باتری فابریک ماشین پراید چیست؟

مناسب‌ترین باتری برای ماشین پراید، با توجه به قدرت دینام آن، باید ولتاژی برابر ۱۲ و آمپرساعتی برابر 50 الی ۶0 داشته باشد. باتری‌ای که سایپا به‌صورت فابریک در آخرین مدل پراید، یعنی پراید ۱۳۲ استفاده می‌کند، یک باتری ۱۲ ولت با آمپرساعت ۵۰ برند صبا باتری است.

بهترین باتری مناسب ماشین پراید چیست؟

همان‌طور که گفتیم بهترین باتری مناسب ماشین پراید باید ولتاژ ۱۲ ولتی و آمپرساعت 55 الی 60 داشته باشد. با توجه به دینام ماشین پراید، بهتر است سراغ باتری‌هایی با آمپر 60 به بالا نرویم. تعیین آمپر باتری مناسب بیشتر بستگی به استفاده شما از خودروتان دارد. برای مثال اگر از ضبط و سیستم پخش قدرتمندی استفاده می‌کنید بد نیست باتری‌هایی با آمپر بالاتر را در نظر داشته باشید. اما لازم به ذکر است که در صورت استفاده از باتری ۶0 آمپری، باید حتما سیم‌کشی‌های خودرو را تقویت کرده و از کابل‌های قوی‌تری استفاده کنید، همچنین نصب کرد یک خازن سازگار با سیستم صوتی پیش از استفاده از باتری جدید را حتما در نظر داشته باشید.

بهترین برند باتری مناسب ماشین پراید چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم ماشین پراید یکی از پرفروش‌ترین و پرکاربردترین ماشین‌های مورد استفاده در کشور است. از همین رو طبیعی است که هنگام خرید قطعات یدکی برای آن، از جمله باتری، با مدل‌های مختلف از برندهای مختلف مواجه باشیم. در دهه‌های پیش انتخاب بسیار آسان‌تر بود: همه می‌دانستند اگر بهترین جنس را می‌خواهند باید سراغ اجناس خارجی بروند و کمتر کسی به فکر خریدن اجناس ایرانی (آن هم اجناسی مانند قطعات یدکی خودرو) بود. اما امروزه وقتی سراغ باتری‌های موجود در بازار می‌رویم خوشبختانه با اجناس بسیار با کیفیتی از برندهای ایرانی مواجه خواهیم شد. در این بخش می‌خواهیم لیست مختصری برای بهترین باتری های مناسب ماشین پراید در اختیارتان قرار دهیم. پس این بخش را از دست ندهید.

صبا باتری

صبا باتری یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان باتری داخلی محسوب می‌شود که باتری فابریک پراید توسط همین برند ساخته می‌شود، بنابراین تعجبی ندارد اگر اولین گزینه بسیاری از خریداران از محصولات صبا باتری باشد. صبا باتری گزینه‌های فراوانی در اختیار خریداران قرار می‌دهد. از سری محصولات صبا باتری برای پراید می‌توان به سری سوپر استارت، کاسپین، و واریان اشاره کرد که همگی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و شامل ۱2 ماه گارانتی تعویض می‌باشد.

سپاهان باتری

سپاهان باتری کار خود را از سال ۱۳۷۸ آغاز کرد اما امروزه یکی از شاخص‌ترین تولیدکنندگان باتری خودرو در ایران به‌شمار می‌‌آید. سپاهان باتری با همکاری با برندهای مشهور جهانی مانند سوزوکی، اوربیتال، بارکاس و... توانسته اس به کیفیتی دست بیابد که رقابت با آن برای دیگر برندهای ایرانی دشوار باشد. باتری‌ اوربیتال سپاهان باتری یکی از پرفروش‌ترین باتری‌های ایران شناخته می‌شوند و با کیفیت کم‌نظیری که ارائه می‌دهند، بهترین گزینه برای شرایط اقلیمی نامناسب به حساب می‌آیند.

ولگا باتری

ولگا باتری برند باتری‌های کارخانه نیروگستران است که تحت لیسانس کره جنوبی به تولید باتری‌های ماشین می‌پردازد. باتری‌های ولگا از همان کیفیت باتری‌های کره جنوبی برخوردارند که مدتی جای خالی‌شان در بازار حس می‌شد. باتری‌های ولگا نه‌تنها برای پراید و خودروهای سبک، بلکه با آمپرهای بالاتر برای ماشین‌های سنگین‌تر نیز قابل خریداری است.

جمع‌بندی

تعویض باتری شتری است که دم در هر ماشینی خواهد خوابید! مهم‌ترین مسئله در قدم اول این است که با رسیدگی منظم به ماشین‌تان بتوانید برآورد درستی از زمان لازم برای تعویض باتری‌تان داشته باشید. در قدم بعدی تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که وارد فروشگاه آقای باطری شوید، شهر و ماشین خود را انتخاب کنید، باتری مورد نظر خود را خریداری کرده و منتظر همکاران ما باشید تا در اسرع وقت باتری جدیدتان را نزدتان بیاورند. جدا از محصولات با کیفیت و گارانتی اصل، یکی از مزایای خرید از آقای باطری این است که هزینه حمل و نقل، نصب و تست باتری کاملا رایگان خواهد بود. بهترین باتری مناسب ماشین پراید باتری‌ای است که بتواند نیازهای شما را به خوبی برطرف کند. در نهایت این شما هستید که باید نوع، آمپر و برند باتری جدید خود را انتخاب کنید.